Haluatteko kuulla, miten syrjäytymistä voisi radikaalisti
vähentää? Sen sijaan että kehitellään erilaisia mukakorjaavia
jälkitoimenpiteitä kuten oppivelvollisuuden pidentämistä, kannattaisi panostaa
perusopetuksen kasvatukselliseen puoleen ja yhteiskuntaan sopeuttamiseen eli
kansalaistaitoihin.
Joskus muinoin opiskelimme koulussa ainetta kansalaistaito
ja uskallanpa väittää, että sen poistaminen tuloksia keräilemme nyt. Kohtaamme
päivittäin nuoria ja jo aikuiseksi ehtineitä, joilla ei ole hajuakaan siitä,
mitä tarkoittaa olla yhteiskunnan jäsen. Ja siksi se ei heitä myöskään
kiinnosta.
Liian moni lapsi ei enää kotona opi yhteiskunnassa
tarvittavia perustaitoja. Siis ihan selkeitä perustaitoja. Miten yhteiskunnassa
toimitaan, miten liikenteessä, kassajonossa, käytävillä ja kaduilla toimitaan?
Miten haetaan vuokra-asuntoa, opiskelupaikkaa tai töitä, miten käyttäydytään
esimiehen kanssa ja työpaikalla yleensä, miten täyteään verokortti, mitä
palkasta jää käteen ja mitä sitten jos siitä jää liian vähän? Miten
tietoyhteiskunnassa toimitaan, miten tietoa haetaan ja miten sitä käsitellään
kriitiisesti? Kuka yhteiskunnassa maksaa ja mitä, kenen rahoista sotkuisen
ympäristön siivoaminen esimerkiksi on pois?
Kansalaistaidon palauttaminen ei ehkä enää riitä.
Peruskoulutuksen koko opetussunnitelma pitäisi kääntää päälaelleen. Tiedättekö,
mihin useimpien opettajien on työssään keskityttävä? Oppilaiden ainekohtaisten
tietojen mittaamiseen. Osaako oppilas nimetä ne ja ne lintulajit? Osaako
oppilas laskea näin ja noin? Tunnistaako oppilas erilaisia taiteen tai historian
suuntauksia?
Ja arvaatte varmaankin, mihin opettajalla ei useimmiten ole
aikaa. Kuunnella yksittäisen oppilaan ongelmia. Auttaa oppilasta hahmottamaan
yhteiskunnan pelisääntöjä ennen kuin on liian myöhäistä. Kertoa oppilaalle yhteiskunnan toiminnasta ja kaikista niistä byrokratioista ja huomioon otettavista asioista, joista pitäisi tietää aikuisena. Opastaa oppilasta oppimisen tai työn tekemisen tavoissa. Keskustella oppilaan
kanssa hyvästä elämästä ja siitä mitä se vaatii toteutuakseen. Etsiä oppilaan
kanssa oppilaan unelmia ja tikapuita niihin.
Jospa koulussa opetettaisiin elämäntaitoja pääasiallisena
koulun tavoitteena ja tiedolliset asiat olisivat sivuasemassa.
Opetussuunnitelma voisi olla lyhyt ja yksinkertainen, jolloin jokainen opettaja
voisi sen sisäistää. “Näin kasvatan yhteiskuntakelpoisen kansalaisen. Jos hän
oppii lisäksi näitä tietoja, niin olkaamme iloisia. Jos ei, niin kyllä hän ne
löytää myöhemmin jos haluaa, sillä osaahan hän käyttää tietokonetta ja
internetiä.”
Emme törmäisi enää syrjäytyneisiin nuoriin, jotka ovat
joutuneet kadulle vuokra-asumisen sääntöjen ollessa vieraita. Emme näkisi
rikottuja ja siivottomia paikkoja, koska nuori olisi ylpeä ja itsestään varma
kansalainen, joka ymmärtäisi paikkansa, merkityksensä ja mahdollisuutensa
yhteiskunnassa. Ei haittaa, jos koulussa ei ole oppinut eri maiden nimiä tai
Suomen presidenttejä. Mutta jos nuori tietää, mitä haluaa elämältään ja hänellä
on hallussaan työkalut unelmiensa saavuttamiseen, jokainen nuori voi päästä
pitkälle hyvään elämään.
Kasvatustieteen tohtori Mikko Ripatti toivoo kaikillekoululaisille tietokoneita. Minä toivon kaikille koululaisille
kansalaistaitoja.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti