Vielä ehtii piilottamaan Hullujen päivien katalogin, jotta
haluu haluu -nappula ei ehdi aktivoitumaan. Haluu haluu -nappula oikein
rävähtää huutamaan, kun viaton ihminen näkee sen keltaisen katalogin. Miten
voikin haluta ostaa kaikkea mahdollista, jota ei vielä muutama minuutti sitten
tiennyt tarvitsevansa. Tai miten voi yhtäkkiä haluta saada sellaisia asioita,
joiden olemassaolosta ei vielä äsken tiennyt mitään. Kulutusyhteiskuntaa
voidaan syyttää, keräilijägeenejä voidaan syyttää, mielihyvän tarvetta voidaan
syyttää, mutta puute tai todellinen tarve, ne ovat yhä harvemmassa määrin
johdattamassa ostopäätöksiämme. Loppujen lopuksi aika pieni prosentti Hullujen
päivien kävijöistä ostaa tavaraa tai vaatetta, jota ilman he eivät olisi
tulleet toimeen.
Tyhjä hauta ja Hullut päivät. Vaikka ostaisit Hulluilta
päiviltä mitä ihanaa, niin mitään et siitä mukaasi hautaan saa. Hetken iloja ja
välillä ei edes niitä. Tästä maasta löytyy taatusti tuhansia ihmisiä, joilla on
kaapin perällä käyttämättömiä hulluja ostoksia. Kaaosta kaaoksen päällä.
Tämä kritiikki ei koske Hulluja päiviä, sillä kyllähän
yrityksen täytyy voida markkinoida ja saada myydä. Oivallinen ajatus tämä
Hullut päivät. Tulosta tulee. Toki tarpeeseen myyminen on eri asia kuin
tarpeettoman myyminen, mutta silti. Enemmänkin olen huolissani kaikista niistä
ihmisistä, jotka ajattelematta haluavat, haluavat ja haluavat Hulluilta
päiviltä jotakin. Kritiikki ei koske kuitenkaan myöskään heitä. Sinne hikiseen
tungokseen ja parkkipaikkakaaokseen menijät eivät aina edes tavarataloon
saapuessaan tiedä, mitä haluaisivat haluta. Haluavat kuitenkin, kuuletteko sen
haluu haluu -nappuloiden pirinän. Siellä ne soivat ja saavat viattomat ihmiset
tarttumaan ties mihin vempaimiin ja rätteihin ja taas mennään lompakot avoinna
kohti kassaa. Pling.
Kritisoidaan mieluummin vaikkapa sitä näkymätöntä ja näkyvää
voimaa, joka ajaa ihmisiä kuluttamaan asioita, joita he eivät tarvitsisi ja
joita ilman he voisivat vallan mainiosti elää riittävän hyvää elämää.
Kulutusyhteiskunta, mainostaminen ja uusien tuotteiden keksimisen halu sekä
yritysten omistajien tarve kerätä vieläkin suurempaa voittoa, niitä voidaan
kritisoida.
Hulluksi on mennyt tämä maailma, eivät ole hulluja pelkät
päivät. Tavaraa valmistetaan nopeammin kuin sitä ehditään käyttää. The Story ofStuff kertoo, että Yhdysvalloissa kuluttajilla on puolen vuoden päästä tavaroiden
ostamisesta käytössään niistä vain prosentti. Loput makaavat jossain
käyttämättöminä. Suomessa tuskin ollaan tästä niin kaukana kuin voisi toivoa.
Ja mitä tästä kaikesta seuraa? Noin niin kuin
kokonaisvaltaisesti. Mikä on saldo? Materiaaleja kuluu, ilmasto lämpenee, kaaos
kodeissa lisääntyy, muutama putoaa stokkan kortin luottorajan ylityttyä
köyhyysrajan alle. Ja ai niin, muutaman päivän on jokunen ihminen toki
onnellinen ja iloinen käyttäessään vempainta tai uutta vaatetta. Mutta olisiko
elämä ja olotila voinut olla riittävän hyvä ilmankin näitä ostoksia? Sitä
sietäsi välillä miettiä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti